Verrijkingscursus - informatie

Verrijkingscursus

Voor getalenteerde kinderen op de basisschool en de onderbouw van het voortgezet onderwijs bevat de in de klas aangeboden stof op het gebied van rekenen en wiskunde onvoldoende uitdaging. De kinderen ervaren het vak als te makkelijk en saai. Mede daardoor verliezen zij de interesse in dit vakgebied. Omdat zij niet worden uitgedaagd ergens over na te denken ontwikkelen ze ook een zekere luiheid in hun studie.

De Verrijkingscursus Wiskunde wil dit gebrek aan uitdaging compenseren. De doelgroep van de cursus zijn getalenteerde kinderen uit:

  • De bovenbouw van de basisschool, groep 7 en 8
  • De onderbouw van het voortgezet onderwijs (VO), klas 1, 2 en 3
De cursus beoogt:
  • de kinderen op hun niveau uit te dagen
  • hen nieuwsgierig te maken naar wiskundige vragen, onderwerpen en toepassingen
  • hun te leren abstraheren, redeneren en structureren
  • bij de kinderen inzicht en creativiteit verder te ontwikkelen
  • de kinderen te leren zelf vragen te stellen over structuren en kenmerken van allerlei zaken

Opzet van de cursus

De cursus is een blokcursus van een aantal weken. Iedere week komen de deelnemers 1-2 uur bij elkaar, onder begeleiding van een docent. Daarnaast besteden de deelnemers enkele uren per week aan huiswerk. Dit kunnen ze thuis doen of op school. In het laatste geval krijgen zij van school de gelegenheid om enkele normale lesuren per week te laten vallen. Elke cursus zal een wiskundig onderwerp, zoals veelvlakken, getaltheorie, grafen, cryptografie en magische vierkanten, uitdiepen. De inhoud van de cursus zal geen of nauwelijks overlap vertonen met de stof die op school in de les behandeld wordt. De aanpak in de cursus is erop gericht de deelnemers zelf dingen te laten uitzoeken en ontdekken. Dit houdt in dat de uitleg minimaal is en dat de kinderen aan de hand van opdrachten en vraagstukken over een onderwerp zelf ervaren en ontdekken hoe een bepaald wiskundig onderwerp in elkaar steekt of welke eigenschappen het heeft. Hiermee ontwikkelen zij hun inzicht en creativiteit.

De Organisatie

Gemiddeld zullen 2 kinderen uit een klas van de basisschool en 6 kinderen uit een klas van het VWO in aanmerking komen voor de cursus. Dat betekent dat op een middelbare school voldoende massa aanwezig zal zijn, maar op een basisschool meestal niet. Het is daarom wenselijk dat een middelbare school de cursus voor de basisscholen faciliteert. Kinderen van basisscholen uit de omgeving kunnen dan deelnemen aan een cursus die plaatsvindt op de middelbare school.

Er zijn drie samenstellingen denkbaar:

  • De cursus is alleen voor basisscholieren uit de omgeving van de middelbare school. De school ziet deze activiteit als PR richting basisscholen, ouders en kinderen.
  • De cursus is alleen voor leerlingen van de school waar de cursus wordt gegeven.
  • De cursus is een mengvorm; zowel leerlingen van basisscholen als van de middelbare school zelf nemen deel.
De cursus kan geleid worden door een wiskundedocent van de school zelf of de leiding wordt uitbesteed aan Vierkant voor Wiskunde. Als materiaal voor de cursus kan in beide gevallen materiaal van Vierkant worden gebruikt. Vierkant heeft hiervoor beschikbaar:
  • Wisschriften, werkboeken voor kinderen van 10 tot 13 jaar; deze bevatten opdrachten waarbij geen wiskunde voorkennis nodig is.
  • Doeboeken, werkboeken voor jongeren van 10 tot 17 jaar; hierin kunnen wiskundige formules voorkomen.
  • Een grote verzameling wiskundige puzzels.
De begeleiding op school wordt gedaan in groepen van maximaal 15 leerlingen. Het is verstandig meer dan één docent de cursus te laten begeleiden, zodat zij indien nodig elkaar kunnen vervangen.


Meer informatie? Mail naar recwis@vierkantvoorwiskunde.nl .