Verrijkingscursus
Voor getalenteerde kinderen op de basisschool en de onderbouw van het
voortgezet onderwijs bevat de in de klas aangeboden stof op het gebied
van rekenen en wiskunde onvoldoende uitdaging. De kinderen ervaren het
vak als te makkelijk en saai. Mede daardoor verliezen zij de interesse
in dit vakgebied. Omdat zij niet worden uitgedaagd ergens over na te
denken ontwikkelen ze ook een zekere luiheid in hun studie.
De Verrijkingscursus Wiskunde wil dit gebrek aan uitdaging
compenseren. De doelgroep van de cursus zijn getalenteerde kinderen
uit:
- De bovenbouw van de basisschool, groep 7 en 8
- De onderbouw van het voortgezet onderwijs (VO), klas 1, 2 en 3
De cursus beoogt:
- de kinderen op hun niveau uit te dagen
- hen nieuwsgierig te maken naar wiskundige vragen, onderwerpen en
toepassingen
- hun te leren abstraheren, redeneren en structureren
- bij de kinderen inzicht en creativiteit verder te ontwikkelen
- de kinderen te leren zelf vragen te stellen over structuren en
kenmerken van allerlei zaken
Opzet van de cursus
De cursus is een blokcursus van een aantal weken. Iedere week komen de
deelnemers 1-2 uur bij elkaar, onder begeleiding van een
docent. Daarnaast besteden de deelnemers enkele uren per week aan
huiswerk. Dit kunnen ze thuis doen of op school. In het laatste geval
krijgen zij van school de gelegenheid om enkele normale lesuren per
week te laten vallen.
Elke cursus zal een wiskundig onderwerp, zoals veelvlakken,
getaltheorie, grafen, cryptografie en magische vierkanten,
uitdiepen. De inhoud van de cursus zal geen of nauwelijks overlap
vertonen met de stof die op school in de les behandeld wordt.
De aanpak in de cursus is erop gericht de deelnemers zelf dingen te
laten uitzoeken en ontdekken. Dit houdt in dat de uitleg minimaal is
en dat de kinderen aan de hand van opdrachten en vraagstukken over een
onderwerp zelf ervaren en ontdekken hoe een bepaald wiskundig
onderwerp in elkaar steekt of welke eigenschappen het heeft. Hiermee
ontwikkelen zij hun inzicht en creativiteit.
De Organisatie
Gemiddeld zullen 2 kinderen uit een klas van de basisschool en 6
kinderen uit een klas van het VWO in aanmerking komen voor de
cursus. Dat betekent dat op een middelbare school voldoende massa
aanwezig zal zijn, maar op een basisschool meestal niet. Het is daarom
wenselijk dat een middelbare school de cursus voor de basisscholen
faciliteert. Kinderen van basisscholen uit de omgeving kunnen dan
deelnemen aan een cursus die plaatsvindt op de middelbare school.
Er zijn drie samenstellingen denkbaar:
- De cursus is alleen voor basisscholieren uit de omgeving van de
middelbare school. De school ziet deze activiteit als PR richting
basisscholen, ouders en kinderen.
- De cursus is alleen voor leerlingen van de school waar de cursus
wordt gegeven.
- De cursus is een mengvorm; zowel leerlingen van basisscholen als
van de middelbare school zelf nemen deel.
De cursus kan geleid worden door een wiskundedocent van de school zelf
of de leiding wordt uitbesteed aan Vierkant voor Wiskunde. Als
materiaal voor de cursus kan in beide gevallen materiaal van Vierkant
worden gebruikt. Vierkant heeft hiervoor beschikbaar:
- Wisschriften, werkboeken voor kinderen van 10 tot 13 jaar; deze
bevatten opdrachten waarbij geen wiskunde voorkennis nodig is.
- Doeboeken, werkboeken voor jongeren van 10 tot 17 jaar; hierin
kunnen wiskundige formules voorkomen.
- Een grote verzameling wiskundige puzzels.
De begeleiding op school wordt gedaan in groepen van maximaal 15
leerlingen. Het is verstandig meer dan één docent de
cursus te laten begeleiden, zodat zij indien nodig elkaar kunnen
vervangen.
|